Messilä kisat ajettu. Oma ajo tuntui sujuvan todella hyvin, mutta kello ei näköjään oikein tykännyt. Sijoitus vissiin yleisen 12, ihan OK tulos. En muista että olisin tehnyt yhtään merkittävää ajovirhettä tai edes suunnittelemaltani ajolinjalta pahasti suistumista koko kisassa. Tämähän tarkoittaa sitä että jarruja on tullut roplattua liikaa.
Hauskaahan tässä on se, että kisan jälkeen kotimatkalla aloin muistelemaan, että näinhän tämä homma on mennyt ainakin kahtena edellisenä vuotena, Messilässä ajo on tuntunut hyvältä, ja sijoitus ollut hitusen Top10 ulkopuolella. Tapana on ollut sitten ottaa enemmän riskiä ja rikkoa pyörä seuraavassa kisassa. 2014 Laajavuoressa tuli keskeytys on takavaihtajan korvake särkyi ja viime vuonna himoksella rikoin kammen ja takahaarukan viimeisellä EK:lla. Tänä vuonna Himoksen kisa jää minulta väliin vaimon työreissun tiimoilta, joten seuraava kisa on Åre, ja siellä ei kyllä kiinnosta rikkoa pyörää tai miestä.
Treenipäivä:
Ajelin kaikki EK:t yhden kerran läpi. Innostuin 3,5, 6 ja 11 EK:lle työntelemään pyörää takaisin mäkeen ja katselemaan sekä kokeilemaan eri ajolinjoja. Nelisen tuntia tuli temuttua siellä mäellä. Iso kiitos Saulille ja Markulle ja muulle järjestäjäporukalle pätkistä, mahtavan monipuoliset ja kivat pätkät.

Kuva: Tero Laine
Kisapäivä:
Kirjoittelin ensimmäisen kerran ajatukset pätkistä ilman että pätkäaikoja oli vielä tiedossa, päivittelin loppuun lisää ajatuksia nyt kun myös pätkäajat on tiedossa.
EK1/EK7
Molemmilla kierroksilla meni hyvin, ensimmäisellä kierroksella jarrut olisi voinut ensimmäisissä rinnemutkissa avata hitusen aikaisemmin, ja viimeinen rinnemutka meni hieman pitkäksi. Toisella kierroksella kaikki muu meni täysin nappiin, paitsi alun rinteen poikittain luukuttamisen jälkeen kun tullaan metsään, jouduin käymään jarrulla. Oletan että EK7 aika on nopeampi kuin ensimmäinen veto.
Päivitys: Ensimmäinen veto 1.53 ja sija 5, toinen veto 1.54 ja sija 7. En kyllä millään ymmärrä miten tuo toinen veto voi olla hitaampi.
EK2
Meni tosi hyvin, kaikki ne ajolinjat mitä olin suunnitellut ajavani osui todella hyvin kohdalleen. Ainoa paikka mikä ajaessa tuntui että tässä olisi selvästi voinut mennä kovempaa oli pätkän alkupuolella oleva kärrypolulta metsään koukkaava tiukka vasen mutka.
Päivitys: Aika tasan 2min, sija 7. Jäkikäteen ajateltuna enemmän olisi voinut kääntää kampea alun tasaisella.
EK3
Ei mitään isoja virheitä, muutamassa paikassa tuntui että menin liian varovaista vauhtia, ja ajolinjat osui niin kuin suunniteltu.
Päivitys: Aika 1.20, sija 12. Liian varovaista ajoa siis. Arvelen että puolivälin tasaisemmassa kohdassa ja lopun kivikossa missä on menty liian hiljaa.
EK4/EK8
Yllätyin, kun huomasin pätkä lähdössä että tämä pätkä pelotti kaikkein eniten, pelotti siis se että tulee vedettyä niin karmeille hapoille että oksettaa. Ehkä tästä johtuen, tuli ensimmäinen veto kyllä otettua liikaa jalkoja säästellen, pätkä olikin yllättävän hyvä ja kiva ajaa. Toisella kerralla oli fiilis että tuli poljettua kovempaa, todella mielenkiintoista nähdä mitä kello sanoo kun pätkäajat saadaan.
EK4:n lopussa ihmettelin en kun kuullut että SIAC olisi piipannut maaliin tullessa, avokypärällä kun ajoin, niin piippaukset yleensä kuului hyvin. Tämä hieman toi huolia mieleen, mutta kyllähän sieltä ajat lopussa löytyi ihan normaalisti.
Päivitys: Karmeaa katsottavaa nuo pätkäajat. Eka veto 2.55 ja toka 2.52. sija 18 molemmilla kerroilla. 10-20 sek turpaan lähimmille kilpakumppaneille tältä pätkältä.
EK5/EK9
Ensimmäinen veto tuntui että meni hyvin, toinen veto tuntui taas että meni taas ihan nappiin, ehkä hitunen liikaa jarrua viimeisiin kiviin, mutta muuten toisella kierroksella kyllä mentiin juuri niin kovaa kuin mitä minun oli eilen mahdollista mennä.
Päivitys: Eka veto 1.27, sija 7 ja toka veto 1.25 sija 7.
EK6/10
Ensimmäinen veto oli ihan OK, eteneminen tökki todella paljon siinä alun polkuosuuden lopussa. Toisella kerralla pätkän alussa tuntui että nyt on kyllä mies jo aika väsynyt. Otin siinä Arctic Warriorsin hunaja shotin ja viimeiset vedet repusta, niin olo vähän parani. Moni muu paikka meni toisella kierroksella vähän smoothimmin, mutta tuo alun polkuosuuden loppu kyllä tökki vähintään yhtä paljon kuin ensimmäisellä kierroksella.
Päivitys: Eka veto 2.08 sija 19 ja toka 2.04 sija 13. Tässä myös lähimmille kilpakumppaneille noin 5-15 sek turpiin.
EK11
Vähän ylimääräistä varovaisuutta muutamassa paikassa, mutta ihan OK suoritus.
Päivitys: Aika 1.01 ja 6 sija.
Olen tavallaan aika iloinen pätkäajoista. Olin huolissani että olisin vain tasaisesti hävinnyt kisakavereille kaikillä pätkillä, mutta kyllähän nuo pätkäajat selvästi näyttää että EK:t 4/8 ja 6/10 on ne missä minun sijoitus tippui sen 4 pykälää. Kiva että syy ei ehkä sittenkään ole jarrujen liiallisessa roplaamisessa, vaan kampien kierron puutteessa. En usko olevani merkittävästi huonommassa kunnossa kuin lähimmät kilpakumppanit, en vaan saanut ruoskittua itsestäni kaikkea irti noilla paljon polkemista vaativilla pätkillä. Nälkä jäi seuraaviin kisoihin, niissä ei reittä säästellä.

Palauttamaton kisalinkku. Kuva Mikael Kukkonen