Akin kivikkoon vai ei?

Internetissä ja puhelimessa on viime päivinä ollut tuumailua tulevan Messilän kisan ratojen linjauksista. Eniten on puhututtanut viime vuonna 1b:n loppukivikkona tunnettu paikka joka nyt on linjattu EK4:n loppuun.

Tällä videolla ajassa 1.37-1.44 näkyy Hannun hyvä suoritus kivikon alkuosassa ja ajassa 1.56-1.58 Aleksi näyttää miten loppuosa ajetaan.

Tässä nyt omia ajatuksia asiasta.

En ole kyseistä paikkaa tänä vuonna nähnyt ja en tiedä kuinka hankalaksi se on kulunut.

Paikkaa vielä näkemättä nämä seuraavat asiat minun mielessä puoltavat sitä että pätkä kannattaisi siitä linjata.

  • Olisi kiva jos meidän kisojen tekninen vaativuustaso ei olisi ihan älyttömän kaukana siitä mitä EWS sarjassa tai keskieuroopan kansallisissa endurosarjoissa ajetaan. Eli tosi haastaviakin paikkoja tuonne pätkille voi laittaa.
  • Tuossa kivikossa ei viime vuonna tainnut sattua isompia onnettomuuksia, vaikka se on haastava niin se ei kuitenkaan ole kovavauhtinen paikka. Itsekkin vedin siinä viimeisellä laskulla sarvien yli kun eturengas karkasi vanteelta ja yritin vääntää pelkällä kehällä. (videolla kohta 2.15)
  • Paikka on merkkaamisen kannalta aika helppo.
  • Meille usein tulee kisoista kaikkein positiivisin palaute siitä että on ollut joku tuollainen hankala/pelottava paikka jonka sittenkin on saanut ajettua, tällaisia itsensä ylittämisen kokemuksia haluamme tarjoilla jatkossakin.

Tuo viimeinen pointti onkin kaksipiippuinen juttu, sillä kovasti myös kannustan kisaajia menemään turvallisuus edellä. Ei ole kenestäkään kivaa jos näin alkukaudesta rikkoo vaikka solisluun ja sitten on vähintään 6vko niin että ei pääse ajamaan. Tämä kannattaa muistaa kun miettii että minkä verran riskiä meinaa ottaa. Jos ei tunnu siltä että jostain paikasta pääsee ajamalla niin ehdottomasti kannattaa taluttaa enemmin kuin teloa itsensä.

Jokatapauksessa tärkeä periaate endurossa on se että pätkät pitää lähtökohtaisesti olla ajettavissa molemmat renkaat maassa. Se ei vissiin tuohon kivikkoon mennessä tällä hetkellä toteudu, joten paikanpäällä varmaan ihmetellään myös sitä että saadaanko paikkaa helpotettua täyttömaalla niin että se kestäisi myös viikonlopun kovan kulutuksen. Henkilökohtaisesti olen siis tällä hetkellä sitä mieltä että kivikko pyritään pitämään reittivalintana, mutta ehtona on että sitä voidaan helpottaa niin että se on ajettavissa molemmat renkaat maassa, jos siihen ei pystytä, niin sitten linjataan siihen tilalle jotain muuta.

Käytännössä meistä järjestäjäporukasta menee ne ketkä päivätöiltään pääsee perjantaina iltapäivällä tekemään merkkauksia. Siinä samalla jossain kohdassa käydään tuota kivikkoa ihmettelemässä. Tällä hetkellä ei kukaan vielä tiedä mistä tuo pätkä lauantaiaamuna menee.

Kategoria(t): Kisaaminen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti